Sök:

Vilken inställning har högskolestudenter till cannabis och cannabisbruk?


Idag anva?nds 1:1 datorer, d.v.s. en dator fo?r varje elev, i svenska skolor. Detta a?mne a?r intressant att underso?ka i va?rt va?xande globala digitalsamha?lle da?r kommuner och skolor stra?var efter att erbjuda en ho?g tillga?nglighet och kompetens till eleverna. Syftet med mitt arbete a?r att belysa 1:1 datoranva?ndning, samt om det fo?rekommer skillnader mellan manliga och kvinnliga elevers anva?ndning. Det empiriska materialet har samlats in genom enka?ter och intervjuer. Detta har bearbetats och da?refter analyserats enligt tre kategorier: datorns anva?ndning, kommunikation, och samarbete. Resultatet visar att samtliga deltagare i underso?kningen a?r o?verlag positiva till projektet, ba?de la?rare och elever anser att det a?r la?ttare att ta kontakt med varandra och skolarbetet underla?ttas. Det som upplevts som negativt a?r viss bristande uppma?rksamhet under lektionerna pga. sociala medier. Elevernas anva?ndarkunskap skiljer sig inte a?t ko?nsma?ssigt, da?remot visar underso?kningen skillnader i anva?ndning efter intresseomra?den.

Författare

Oscar Uhlén

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Akademin för hälsa och arbetsliv

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..