Sök:

Vilka ledaregenskaper leder till att medarbetare blir motiverade?


En av de största faktorerna för företagens lönsamhet är effektivt ledarskap. Belägget för uttalandet är att bra ledarskap leder till motiverade och därmed produktiva medarbetare medan svagt ledarskap bidrar med motsatsen. För att få effektiva medarbetare fordras således motivation som skall uppstå genom chefens agerande. Frågan är vilket agerande som skapar och leder till att medarbetarna blir motiverade. Med andra ord, vad krävs av chefen för att erhålla motiverade medarbetare?Vi skall med undersökningen utreda vilka konkreta ledaregenskaper hos en butikschef som leder till att medarbetarna blir motiverade. Uppsatsens syfte blir att besvara den här frågeställningen och komma fram till användbara ledaregenskaper som butikschefen kan praktisera. Det skall åstadkommas genom tio öppna individuella intervjuer med medarbetare. Kriterierna för de utvalda respondenterna var att de skulle arbeta inom detaljhandeln och besitta branscherfarenhet om minst tre år. Anledningen till att vi endast intervjuade medarbetare är att undersökningen utgår ifrån medarbetarnas perspektiv.Teorin i rapporten sammanfattar teser på områden ledaregenskaper och motivation. Vi skall undersöka ifall de generella ledaregenskaper som benämns i litteraturen korrelerar med motiverande ledaregenskaper samt jämföra motivationsteorin med svaren från intervjuerna. Teorierna lyfts följaktligen fram för att analysera resultatet av vår undersökning. Slutsatsen av rapporten var att de mest motiverande ledaregenskaperna hos en butikschef var de egenskaper som blivit benämnda av hälften eller fler respondenter i de tio intervjuerna. Utifrån undersökningsresultatet ger vi även rekommendationer i rapporten till nuvarande respektive blivande butikschefer och ledare inom detaljhandeln. Den här rapporten svarade på sitt syfte och kom fram till faktiska ledaregenskaper som motiverar. Därav kan rapporten vara av betydelse för såväl forskare som butikschefer inom ämnesområdet.

Författare

Emma Graaf Jonas Hjortmyr

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för teknik och samhälle

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..