Sök:

Vid införande av ett nytt informationssystem - kan verksamheter lära av varandra?

ur ett slutanvändarperspektiv


När verksamheter ska införa nya informationssystem uppstår det ofta problem som kan ha med sociala och organisatoriska effekter att göra. Problem kan även uppstå vid utvecklandet av informationssystem och då ofta vid slutet av systemutvecklingen eller när informationssystemet har tagits i drift. Problem med systemutveckling och införande av informationssystem kostar mycket tid och pengar för verksamheter. Detta arbete har som syfte att se om verksamheter kan dra nytta av liknande verksamheters erfarenheter av problem vid införande av ett nytt informationssystem.För att undersöka problemområdet har en litteraturstudie genomförts där det har identifierats ett antal problem med införande av ett nytt informationssystem inom hemsjukvården. Vidare gjordes en surveyundersökning där intervjuer användes för att intervjua distriktsveterinärer då det ansågs som en liknande verksamhet där båda åker ut på patientbesök. Sedan gjordes en jämförelse mellan de båda verksamheterna, detta för att se om det fanns några likheter, skillnader och eventuella risker med en sådan jämförelse. Det resultat som framkom visade att det fanns vissa likheter och även skillnader mellan de båda verksamheterna, några risker med en sådan jämförelse kunde dock inte påvisas.

Författare

Linda Lönn

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..