Vi kan väl träffas och fika. Några muslimska invandrarkvinnors upplevelser av kontakten och samarbetet med svensk skola.
Institution: Högskolan i Halmstad
Titel: Vi kan väl träffas och fika.
Några muslimska invandrarkvinnors upplevelser av
kontakten och samarbetet med svensk skola.
Författare: Susanne Castro & Birgitta Johansson
Typ: C-uppsats. Examensarbete i lärarprogrammet.
Sidantal: 53
Handledare: Claes Ericsson & Ulrika Sjöberg
Examinator: Anders Persson
Medexaminatorer: Torbjörn Jansson & Ole Olsson
Slutseminarium: 2007-01-10
Dagens svenska skola skall arbeta för en ökad föräldrakontakt då elevens sociala och
kunskapsmässiga utveckling menas vara gynnad av det aktiva samarbetet mellan hem och
skola. Genom uppsatsens litteraturforskning ses en skev fördelning av inflytandet till nackdel
för föräldrar med invandrarbakgrund. Arbetets syfte har varit att med en hermeneutisk ansats
intervjua och tolka fyra muslimska invandrarkvinnors framställning av sina erfarenheter av
kontakten och samarbetet med sina barns svenska skolor. Vidare avsågs att jämföra dessa
upplevelser med styrande texters budskap och resultat från tidigare forskning.
I analysen avspeglas fyra individer med skilda men också jämförbara erfarenheter. Tre av
kvinnorna finner det på olika sätt svårt att få en tillfredsställande kontakt med barnens lärare
och en bra behållning av föräldramöten. En av kvinnorna avskiljer sig från de andra genom sitt
stora förtroende för sin egen roll när det gäller kontakt och samarbete med skolan. Det som
förenar dem är viljan att göra allt de kan gällande trygghet och framtid för sina barn. Kvinnorna
framför idéer om möten som skulle kännas inbjudande och givande. Deras vilja att delta i
barnens utveckling stämmer väl överens med skolans styrande texter medan många av deras
upplevelser tyvärr motsvarar tidigare forskning.
Nyckelord: invandrarföräldrar, kontakt, muslim, samarbete, skola.