Sök:

Vetenskapligt skrivande i skolan

En studie av gymnasieelevers bruk av grammatiska metaforer


Syftet med denna underso?kning a?r att beskriva och ja?mfo?ra gymnasieelevers vetenskapliga skrivande med avseende pa? grammatisk metafor (GM). Genom anva?ndning av GM uttrycks betydelser pa? ett ?icke-typiskt? sa?tt. Detta sker exempelvis vid nominalisering av process, da?r verb (ex: anva?nda) uttrycks med substantiv (ex: anva?ndning). GM ger mo?jlighet att skapa ett komprimerat och specialiserat spra?k. Underso?kningens teoretiska grund a?r systemisk-funktionell lingvistik (SFL).Materialet i underso?kningen besta?r av tio elevtexter, fem med betyget E och fem med betyget A, fra?n det nationella provet i Svenska 3. I texterna underso?ks fo?rdelningen av GM av typen nominalisering av process och nominalisering av egenskap, fo?rdelningen av andel GM i fo?rha?llande till betyg samt elevernas utnyttjande av funktioner av GM.Fo?rdelningen av de tva? GM-typerna visar pa? att det fo?rekommer betydligt ma?nga fler nominaliseringar av process a?n egenskap i materialet. Detta fo?rklaras bland annat genom elevernas anva?ndning av tekniska termer. Vidare visar resultatet pa? att texter skrivna av ho?gpresterande elever (A-texter) tenderar att ha en ho?gre andel GM a?n texter skrivna av la?gpresterande elever (E-texter). Ho?gpresterande elever tenderar a?ven att utnyttja funktioner av GM i sto?rre utstra?ckning a?n la?gpresterande elever genom att skapa fler la?nga nominalfraser med GM som huvudord. Na?rla?sningar av utvalda texter visar att GM-ta?ta texter inneha?ller ett mer koncentrerat och specialiserat spra?k anpassat till vetenskapligt skrivande a?n mindre GM-ta?ta texter. 

Författare

Sepand Doroudian

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..