Sök:

Verklighetsbaserad matematikinlärning ur ett lokalt
perspektiv


Syftet med examensarbetet var att undersöka om man med verklighetsbaserad matematikundervisning kan påverka elevernas attityd gentemot matematik. Vi genomförde vår undersökning i en år 7-9 skola. Gruppen bestod av 24 elever i en årskurs 8 med varierande kunskapsnivåer i matematik. Vi använde oss av en enkät till de två undersökningstillfällen vi hade: ett i början och ett i slutet av arbetsperioden. Tiden mellan enkäterna fick eleverna arbeta i grupp med uppgifter som vi tagit fram. Uppgifterna hade vi tagit fram för att eleverna lättare ska känna igen sig i sitt vardagliga liv och få en positiv attitydförändring gentemot matematiken. Syftet var att studera uppgifternas roll, men resultatet av vår undersökning visade att uppgifterna inte var viktigast utan arbetssättet.

Författare

Daniel Fjällborg Mikael Wiström

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..