Vem tar ordet?
andraspråksklassrummet ur ett genusperspektiv
Syftet med vårt examensarbete var att undersöka könsspecifika mönster i talutrymmet, med fokus på de kvinnliga andraspråkseleverna. Avsikten var även att undersöka karaktären av klassrumsprat där eleverna har socialiserats i skilda kulturer, där språket för instruktioner gavs på svenska och där uppmärksamheten i en sådan kontext fokuserades på könsskillnader i talutrymme. Undersökningen genomfördes i en förberedelseklass. Datainsamlingen bestod av videoinspelningar från vilka samtliga yttranden skrevs ner och färgkodades för att tydliggöra det språkliga utrymme som deltagarna använde. Resultatet visar att läraren står för den största delen av talutrymmet. Vidare framträder en tydlig skillnad mellan könen, nämligen att pojkarna pratar betydligt mer än flickorna. Detta resultat bekräftar den genusforskning vi tagit del av före vår undersökning. I uppsatsens avslutande del diskuteras hur andraspråksläraren kan stimulera flickornas talproduktion.