Sök:

Vem ska kartlägga Sverige?

En fallstudie av Lantma?teriets strategier fo?r ett sta?rkt arbetsgivarvaruma?rke


Tidigare forskning visar att bristen pa? ingenjo?rer tvingar fo?retag och organisationer att utforma nya strategier fo?r att sa?rskilja sig som arbetsgivare. Syftet med strategierna a?r att attrahera kompetent personal. Ett sa?tt att attrahera personal a?r att kartla?gga ansta?lldas och potentiella arbetstagares motivationsfaktorer fo?r att utforma ett medarbetarlo?fte. Medarbetarlo?ftet ska a?terspegla vad organisationen erbjuder en ansta?lld i form av olika fo?rma?ner. Ett annat sa?tt att attrahera personal och sta?rka sin position a?r genom kommunikation av sitt arbetsgivarvaruma?rke via ambassado?rer. Studieobjektet i fo?religgande uppsats a?r Lantma?teriet, en svensk myndighet vilken aktivt arbetar med att sta?rka sitt arbetsgivarvaruma?rke. De har nyligen utformat medarbetarlo?ften men a?r a?nnu i implementeringsfasen. Deras sedan tre a?r tillbaka heltidsansta?llda ambassado?rer kommunicerar medarbetarlo?ftet ute pa? ma?ssor och event. Syftet med studien var att underso?ka Lantma?teriets arbetsgivarvaruma?rkesstrategier, ambassado?rskap och kommunikation av medarbetarlo?ftet utifra?n Nowak och Wa?rneryds informationskampanjmodell. Modellen alstrar nya synsa?tt, metoder och aspekter av arbetet med arbetsgivarvaruma?rket. Studien a?r av kvalitativ karakta?r och prima?rdata utgo?rs av djupintervjuer med tva? HR-specialister och tva? ambassado?rer pa? Lantma?teriet. Implementeringen och kommunikationen av medarbetarlo?ftet har enligt underso?kningen visat sig vara en framga?ngsrik strategi. Medarbetarlo?ftet a?r attraktivt fo?r arbetstagare men dess abstrakta utformning resulterar i sva?righeter att ma?ta dess effekt. Ambassado?rernas kommunikation av medarbetarlo?ftet har resulterat i fler anso?kningar och att Lantma?teriet har avancerat i konsultbolaget Universums ranking o?ver attraktiva arbetsplatser fo?r ingenjo?rer. Nowak och Wa?rneryd fo?respra?kar flera tydligt utformade ma?l fo?r att underla?tta arbetet, olika kommunikato?rspersonligheter och ma?nga olika kommunikationskanaler. Ett konkretiserat medarbetarlo?fte, flera olika kommunikato?rspersonligheter, uppmaning till att dela budskapet via sociala medier a?r utvecklingsaspekter Lantma?teriet kan ha i a?tanke i arbetet mot att ytterligare sta?rka sitt arbetsgivarvaruma?rke. Slutligen skulle a?ven guerillamarknadsfo?ring i form av Minecraft gynna Lantma?teriets va?djan fo?r satsningar pa? samha?llsbyggnad i allma?nhet men a?ven indirekt sta?rka myndighetens position och arbetsgivarvaruma?rke. 

Författare

Josephine Harold

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/JMK

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..