Sök:

Vem berättar Alice Lovisas historia?

En kvantitativ jämförande studie om kvinnors utrymme i historiska läroböcker för årskurs 4-6


Den här studien har haft sin utgångspunkt i attundersöka kvinnors kvantitativa utrymme i läroböcker i historia inriktade motmellanstadiet. Detta har genomförts ur ett kvantitativt perspektiv där metoden inneburitatt räkna förekomsten av kvinnor i de utvalda läroböckerna. För att uppnåsyftet med studien och få svar på frågeställningarna har två förlag studeratsdär utgåvor mot både den aktuella läroplanen Lgr11 och den gamla läroplanenLpo94 varit till grund för studien. Det har i studien gjorts jämförelser mellande olika förlagen, utgåvorna, kapitlen och bildutrymmen, för att nämna några.Resultatet presenteras i form av stapel- och cirkeldiagram för att få en enkelöversyn av kvinnors utrymme. Studiens mest framträdande resultat är att trotsatt forskningen kommit framåt och även vår samhällsutveckling ges inte kvinnormer utrymme i de nyare utgåvorna. Det är heller inga markanta skillnader mellande olika förlagen och kvinnors utrymme i dessa. I några fall har kvinnorsutrymme procentuellt ökat, men inte antalet benämningar, vilket kan förklarasmed att männen har tonats ned i de nyare utgåvorna och inte benämns i sammautsträckning som tidigare. En anledning till detta skulle kunna vara att maninte längre vill framhäva stormaktstiden, där männen tidigare varitöverrepresenterade. Samtidigt som resultatet i helhet inte påvisar störreutvecklingar av de nya upplagorna, sticker ett diagram ut där utrymmet delaslika av kvinnor och män. Vilket är ett steg i rätt riktning, men långt ifrån dekrav på jämställdhet som läroplanen faktiskt har.

Författare

Jenny Weiner

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..