Vem är ni?
en undersökning av idrottslärarens yrkesidentitet
Den målstyrda läroplanen ställer krav på lärares förmåga att utforma,
utföra och värdera sin undervisning i större utsträckning än tidigare.
Detta medför också att lärare måste ges möjlighet att utveckla denna
förmåga. Syftet med denna undersökning är att studera idrottslärarnas
yrkesidentitet. I och med denna studie vill vi engagera till en medvetenhet
kring lärarnas yrkesidentitet och hur den möjligtvis påverkas. Vi har
begränsat oss till gymnasieidrottslärare på grund av ett antal skäl. Det
första för att det är på den nivån vi själva kommer att arbeta inom en snar
framtid. Vi har alla gjort praktik på de berörda skolorna vilket vi tror
ökar idrottslärarnas uppriktighet och engagemang. Vi har valt tre olika
städer för att fylla upp antalet lärare samt att vi bor i respektive stad.
Vi har fått ta del av litteratur, föreläsningar och diskussioner som berört
idrottslärarnas yrkesidentitet samt har vi utfört intervju och
enkätunderökningar med förankringar i berörd litteratur. Vi har genom vår
studie kommit fram till att idrottslärarens yrkesidentitet skiljer sig
mellan antal verksamma år och att engagemang inom föreningslivet påverkar
den. Vår studie styrks på dessa punkter av tidigare gjord forskning.