Sök:

Vem är ni?

en undersökning av idrottslärarens
yrkesidentitet


Den målstyrda läroplanen ställer krav på lärares förmåga att utforma, utföra och värdera sin undervisning i större utsträckning än tidigare. Detta medför också att lärare måste ges möjlighet att utveckla denna förmåga. Syftet med denna undersökning är att studera idrottslärarnas yrkesidentitet. I och med denna studie vill vi engagera till en medvetenhet kring lärarnas yrkesidentitet och hur den möjligtvis påverkas. Vi har begränsat oss till gymnasieidrottslärare på grund av ett antal skäl. Det första för att det är på den nivån vi själva kommer att arbeta inom en snar framtid. Vi har alla gjort praktik på de berörda skolorna vilket vi tror ökar idrottslärarnas uppriktighet och engagemang. Vi har valt tre olika städer för att fylla upp antalet lärare samt att vi bor i respektive stad. Vi har fått ta del av litteratur, föreläsningar och diskussioner som berört idrottslärarnas yrkesidentitet samt har vi utfört intervju och enkätunderökningar med förankringar i berörd litteratur. Vi har genom vår studie kommit fram till att idrottslärarens yrkesidentitet skiljer sig mellan antal verksamma år och att engagemang inom föreningslivet påverkar den. Vår studie styrks på dessa punkter av tidigare gjord forskning.

Författare

Mats Falck Anna Hansson Andreas Nygren

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..