Sök:

Vem är herren på täppan? ? En kvalitativ innehållsanalys av den svenska bloggsfären

Titel: Vem är herren på täppan? ? En kvalitativ innehållsanalys av den svenska bloggsfärenFörfattare: Sandra Divinyi och Cecilia NiklassonHandledare: Annika BergströmKurs: Medie? och kommunikationsvetenskap, fördjupningskursTermin: Vårterminen 2007Syfte: Syftet med uppsatsen är att ge en översiktlig bild av hur den svenska bloggsfären ser ut i fråga om vem som bloggar och vad man bloggar om. Syftet är också att undersöka om man kan tillämpa nyhetsvärderings?principer på bloggen.Metod: Kvalitativ innehållsanalysMaterial: Analysen genomfördes på de främsta bloggarna på Bloggportalen.se. Den ena delen av analysen syftar till att undersöka vilka ämnen de 20 flitigast lästa bloggarna berör samt vem som ligger bakom dessa. Den andra delen av analysen avser att undersöka om det förekommer någon typ av nyhetsvärdering på de 20 främsta bloggarna inom kategorin Journalister och media.Huvudresultat: Vilka ämnen som dominerar inom bloggsfären är beroende på om det är proffs eller privata bloggare. Vår undersökning visar att de ämneskategorier som är de populäraste är IT och bloggande, Mode och design, Sex, skvaller och dejting samt Humor. Den privata bloggaren är framförallt modebloggare medan proffsbloggaren ger utrymme åt sport och teknik. Kvinnorna representeras i och med modebloggarna medan männen får en större del av kakan då de flesta bloggarna har en manlig inriktning så som just sport och teknik. Den svenska bloggaren i toppen av listorna över de flitigast lästa bloggarna är en man. Kvinnorna är klart underrepresenterade vilket tydligt sätter sin prägel på innehållet. Trots denna underrepresentation figurerar kvinnorna ändå relativt högt upp på listorna.Innehållet mellan den samlade listan och topplistan över Journalister och media skiljer sig en aning gällande ämnes val. Här skrivs det främst om Politik och samhälle samt Sport och fritid. Den privata bloggaren är i underläge inom denna kategori, samtidigt är kvinnorna underrepresenterade. Det är alltså även inom denna kategori som männen har ett övertag, den manliga eliten. De traditionella medier får fortsätta stå för det innehåll som publiken bör ta del av. Vi kan alltså inte finna några bloggar som tydligt visar på att man kan applivera nyhetsvärdering inom bloggsfären. Detta utifrån ett resultat som visar att det endast var nio stycken bloggar inom kategorin Journalister och media som faktiskt berörde seriösa nyheter. Vi kan här se att det inom bloggsfären framförallt är det individuella valet, egenintresset det vill säga det man vill ta del av det som styr utbudet.

Författare

Sandra Divinyi Cecilia Niklasson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..