Sök:

Växtval för trafiknära områden

rondeller och refuger


Detta examensarbete handlar om växtval för trafiknära områden. Dessa områden är problematiska på grund av deras väldigt speciella ståndortsegenskaper. Växterna måste tåla stadsmiljö värmen, torka, sol, kompakt jord, gasutbyte, vind och ett typiskt problem saltpåverkan.Rondeller och refuger ligger ofta vid vägar med mycket trafik och dessa saltas mycket vissa vintrar för halkbekämpning. Därför ställs det stora krav på de växter som planteras i dessa områden. Arterna måste vara anpassade för att tåla luftsalt och marksalt.Rondeller och refuger är också komplexa miljöer att göra växt- och gestaltningsförslag till på grund av trafiksäkerheten. Det finns stora krav på växterna ur trafiksäkerhetssynpunkter. Växtligheten får inte utgöra någon fara för trafikanter som att skymma sikten. Därför har jag försökt se växtval ur Trafikverkets perspektiv också. Det finns även olika viljor att ta i perspektiv som kommunens, Trafikverket och invånarna i samhället.Många rondeller består i nuläget av gräs. Gräsklippning i trafikmiljöer är ur skötselsynpunkt ibland krävande. Gräs behövs klippas ofta under säsongen och varje klippningstillfälle medför risker för arbetarna eftersom det oftast är farliga arbetsmiljöer. Ur miljösynpunkt är det inte heller bra eftersom bensinen från gräsklipparna bidrar till växthuseffekten.Frågorna som besvaras i detta examensarbete är:? Vilka ståndortskrav växterna måste kunna uppfylla i trafiknära miljöer.? Vilka sorters växter/vegetationer man kan använda för att få så få skötselbesök som möjligt och ändå få fina utemiljöer i Ystad kommun.I detta examensarbete finns konkreta förslag på förbättringar med nya växtval lämpade för ståndorterna i rondellerna i Ystad kommun som jag vill förändra.

Författare

Nicole Sundin

Lärosäte och institution

SLU/Landscape Management, Design, and Construction (until 121231)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..