Sök:

Växter för miljöer där barn leker

en analys med utgångspunkt från Halmstad kommun


Det har gjorts flertalet studier som bekräftat vegetationens betydelse i leksammanhang, men det finns ett behov av vidare studier i enskilda växtval. Denna studie har gjort ett första försök i att bedöma vedartade växters lämplighet för leksammanhang utifrån (A) risk, (B) slittålighet och (C) lek. Studien har gjorts utifrån vegetation i direkt anslutning till ett antal lekplatser i Halmstad kommun. Lekplatsen som ståndort ställer stora krav på växters tålighet för slitage, och det är därför ett viktigt kriterium i arbetet med att välja lämpliga växter. Risker som bör undvikas i leksammanhang är taggar, tornar och giftiga växtdelar. För bedömning av växters positiva påverkan i leksammanhang studerades växtmaterialet utifrån kriterierna: (1) förekomsten av löst material, (2) barns möjligheter att på olika sätt påverka och använda vegetationen och (3) växters potential till kojverksamhet. Studien visar att samtliga studerade växter kunde bedömas som slittåliga och att alla växter uppfyllde lekkriteriet löst material. De flesta växterna uppfyllde kriteriet för varierad påverkan och användning och många växter hade potential till kojverksamhet. Studien har varit mycket lärorik, men vidare studier är nödvändiga för att kunna göra tydligare bedömningar och lämpliga avvägningar.

Författare

Patrik Axelsson

Lärosäte och institution

SLU/Department of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..