Sök:

"Växer du inte så dör du"

Affärsmodeller och tillväxt i revisionsbyråer


Tillväxt är ett sätt för företag att överleva på marknaden genom att antingen öka eller behålla sina marknadsandelar. För att fortsätta växa på en konkurrensutsatt marknad är det viktigt att företag utvecklar sina tjänster och hittar nya sätt att skapa värde för kunderna. Revisionsbranschen har länge kunnat sitta på sin kammare med övertygelsen om att affärerna rullar in, något som förändrades i samband med avskaffandet av revisionsplikten. Studien avser att besvara hur affärsmodellen som koncept kan användas för att förstå varför tillväxten skiljer sig åt mellan olika revisionsbyråer. Syftet med studien är att utifrån resursbaserad teori öka förståelsen för konkurrenskraften i revisionsbyråers affärsmodeller. För att besvara forskningsfrågan och uppfylla studiens syfte har elva intervjuer genomförts med kontorschefer på revisionsbyråer runt om i Sverige. Intervjuerna kompletterades med textanalyser från hemsidor och årsredovisningar för att få en mer kristalliserad bild av affärsmodellen. Utifrån den resursbaserade teorin kunde affärsmodellens komponenter jämföras i revisionsbyråer med hög respektive låg tillväxt vilket möjliggjorde analyser över affärsmodellens konkurrenskraft. Studiens resultat visar att revisionsbranschen till stor del har institutionaliserats genom regulativa och normativa faktorer. De främsta orsakerna till varför tillväxten skiljer sig åt mellan olika byråer går dock att finna i affärsmodellens kundrelationer, nyckelresurser och nyckelaktiviteter.

Författare

Sanna Eliasson Evelina Ericsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..