Sök:

Växelrevision

alternativa metoder vid underhåll av
spårväxlar


Detta är ett avslutande moment på civilingenjörsprogrammet Ergonomisk design och produktion med inriktning mot industriell produktionsmiljö vid Luleå tekniska universitet. Arbetet omfattar 30 högskolepoäng. I framtiden kommer tågtrafiken att köra med ökade axeltonslaster och kortare omploppstider vilket innebär att kapaciteten på järnvägarna måste höjas. Spårväxlarna kommer att utsättas för ökat slitage samtidigt som tiden för underhåll kommer att minska. Som det ser ut idag är det nog svårt att få tider till att utföra underhållsarbete av spårväxlarna så om inga förändringar görs kommer dagens metoder att bli ohållbara. Syftet med arbetet är att kartlägga hur dagens slitage av spårväxlar ser ut samt att undersöka om det finns samband för slitaget mellan växlar i olika trafik. En dokumentation av hur arbetsmiljön för spårsvetsare ser ut har också gjorts. Om samband kan ses kan det bli aktuellt att byta ut de slitna komponenterna och renovera dessa i en verkstad. Det leder till att de kan renoveras mer noggrannt och arbetsmiljön för spårsvetsarna kan anpassas efter individen. Projektet har gjort på uppdrag av Balfour Beatty Rail och MTAB. Slitaget av fyra spårväxlar som utsätts för varierande axeltonslaster och varierande hastigheter har analyserats med hjälp av befintliga besiktningsprotokoll. Samband över vilka komponenter som slits har kunnat ses vilket gör det möjligt till ett utbytessystem av de mest utsatta delarna.

Författare

Gabriella Wickström

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..