Sök:

Varumärkets skyddsomfång

En komparativrättslig studie mellan Sverige och USA

Detta är en studie om hur elevinflytande kan möjliggöras i dansundervisningen på gymnasieskolans estetiska program. Danseleverna tränar konstnärlig dans för scenen, med rötter i västerländska danstraditioner. Det är i mötet mellan skolans styrdokument och dansundervisning som mästarlära, som studien rör sig. Jag har använt mig av halvstrukturerade, kvalitativa intervjuer och ställt frågor till några danslärare med lång erfarenhet av att undervisa i dans. Utifrån några valda mål i ämnet Dansteknik har jag formulerat ett antal intervjufrågor. Jag har önskat veta mer om hur danslärare ser på frågan om elevinflytande i dansundervisningen, och hur uppdraget om elevers delaktighet realiseras i skolans arbete. Resultatet av studien har visat på fler möjligheter än svårigheter i mötet mellan dansens mästarlära och skolverkets krav på elevinflytande. Jag har funnit att undervisningen i dans anpassar sig till gymnasieskolans styrdokument, men också till skolans generella miljö. Syftet med dansundervisningen påverkar naturligt undervisningens utformning. Jag har i min studie funnit en stor variation av metoder och lärstilar i dans, ämnade för att möjliggöra en mer elevaktiv dansundervisning.

Författare

Caroline Andersson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..