Sök:

Varumärkesvärdering -Icke-finansiella faktorers påverkan

Bakgrund och problem:Varumärket som tillgång har på senare år vuxit till att numera betraktas som en av deviktigaste tillgångarna som ett företag har, ett varumärke har både en finansiell ochstrategisk betydelse. Detta erkännande har också ökat behovet och också kraven påvarumärkesvärderingar och hur de utförs. Värderingsprocessen är dock svår och i vissmån otydlig. ISO 10668 togs fram för att standardisera värderingsprocessen, dock såtar dessa standardiserade metoder inte hänsyn till icke-finansiella faktorer.Syfte:Syftet med denna studie är undersöka vad som är värdeskapande för ett varumärkeoch vilka faktorer som tas hänsyn till vid en värdering. Studien tittar på hur värderareanvänder icke-finansiella faktorer i sina värderingsmodeller och i slutändan förklaravilka eventuella brister som finns i värderingsprocessen.Avgränsningar:Syftet avgränsas till hantering av varumärken baserat på deras stora påverkan på ettföretags börsvärde. Vi valde även att fokusera på hur värderare utförvärderingsprocessen istället för att titta djupare på själva beräkningen av ettvarumärkes värde.Metod:I studien har det utförts en undersökning där litteratur och tidigare forskning liggersom grund, vi har utfört tre intervjuer varav en personlig intervju och tvåmailintervjuer.Resultat och slutsats:Den mest accepterade värderingsmetoden som används idag är Relief from Royalty.Den möjliggör för en objektiv och oberoende finansiell värdering samt att den tarhänsyn till flest relevanta faktorer. Dock har vi märkt att icke-finansiella faktorer ärfortsatt ignorerade till stor del i det teoretiska ramverket samt i arbetslivet.Förslag till fortsatt forskning:Framtagandet av accepterade metoder med ett robust teoretisk ramverk förhanteringen av icke-finansiella faktorer. Hur ska icke-finansiella faktorer kunnakvantifieras till trovärdiga finansiella siffror?

Författare

Johan Montin Filip Sinclair

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..