Sök:

Varthän bär hen?

Om bruk av och attityder till könsneutrala pronomen


Målet med denna studie är att undersöka i vilken utsträckning och i vilka sammanhang det könsneutrala pronomenet hen används bland gymnasieungdomar, i förhållande till redan etablerade neutrala uttryck som exempelvis den, han eller hon och vederbörande. Dessutom söker studien upptäcka eventuella skillnader i attityder och bruk av hen mellan olika grupperingar. Finns det kopplingar mellan graden av acceptans respektive bruk av hen och graden av språklig, kulturell inriktning i de gymnasieprogram eleverna går? Sammanlagt 200 elever på gymnasieskolan har i en enkätundersökning fått svara på frågor om hur de förhåller sig till hen och andra könsneutrala pronomen, såväl i sitt eget språkbruk som i acceptansen till andras. Hälften av eleverna går på ett program med språklig och kulturell inriktning och hälften på ett program med naturvetenskaplig inriktning. När det gäller elevernas generella hållning till könsneutrala pronomen visar resultatet på en tydlig preferens till hen, den samt han eller hon för att uttrycka könsneutralitet. Studien visar dock att det, avseende samtliga tolkningar och användningsområden för hen som undersökts, genomgående finns en större acceptans, om än ibland marginell, hos eleverna med språk- och kulturinriktning än hos eleverna med naturvetenskaplig inriktning.

Författare

AnnChristin Hagel

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..