Sök:

Variera Mera!

hur ett individanpassat arbetssätt påverkar
elevens lärande

Syftet var att undersöka hur ett individanpassat arbetssätt påverkar elevens lärande. Undersökningen tog plats i en klass 8 i Piteå höstterminen 2003 under en sju veckor lång praktikperiod. Lektionerna baserades på tre inlärningsstilar, visuell-spatial intelligens, verbal intelligens och kinestetisk intelligens. För att ta reda på varje elevs individuella inlärningsstil utfördes en förberedande enkätundersökning som utgjorde grunden för examensarbetet. För att mäta resultatet användes ytterligare tre enkäter samt intervjuer med tre elever. Resultatet av undersökningen visade att det är variationen kopplat till inlärningsstilen som är avgörande för lärande. Dessutom upptäckte vi att eleverna tillägnade sig kunskaper trots att vi ej arbetate enligt deras huvudsakliga inlärningsstil. Det individanpassade arbetssättet togs emot positivt av eleverna som själva ansåg att det var en viktig aspekt i det dagliga arbetet.

Författare

Erika Holmquist Anna Kassfeldt

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..