Sök:

Varför misslyckas Mergers & Acquisitions?

Inledning: M&A har blivit ett synnerligt omdebatterat område dels för att frekvensen av M&A harökat och även för att merparten av förvärven inte lyckas uppnå de anteciperade fördelarna medförvärvsprocessen. Det finns undersökningar som tyder på att 60-80 % av alla M&A misslyckasvilket gör ämnet än mer intressant att forska i.Syfte: Att öka förståelsen för M&A, undersöka de bakomliggande motiven till företagsförvärv ochvarför de så ofta misslyckas. Genom studien vill vi belysa problematiken i M&A samt få en godinblick i hur en så omfattande bransch som M&A alltjämt misslyckas.Metod: Vi har valt en kvalitativ metod med abduktiv ansats varpå vi genomfört intervjuer medpraktiskt erfarna utövare av M&A för att ta reda på varför företag misslyckas med förvärv.Sekundärdata har hämtats från vetenskapliga artiklar och litteratur. Metoden omfattar vidareuppsatsens validitet och reliabilitet. Det empiriska materialet har analyserats med hjälp av deteoretiska utgångspunkterna.Teori: Omfattas av grundläggande teoretiska utgångspunkter såsom agency, behavioral ochneoklassiskt teori tillsammans med tidigare studier i form av vetenskaplig artiklar för att ökaförståelsen för vad som kan föranleda M&A, hur förvärvsprocessen bör ske samt tänkbara orsaker tillnegativa utfall.Resultat och slutsatser: Vi har funnit att destruktiva motiv och skild motivbild mellan köpar- ochmålföretag kan påverka förvärvets utfall negativt vad gäller motiven till företagsförvärv. Vidare visarstudien att missbedömning av framtidsutsikter av tillväxtpotential och marknad, bristfällig kunskapom marknad, fel timing, undermålig due diligence, överbetalning, långsam omorganisering ochineffektiv ledning är plausibla orsaker till ett misslyckat företagsförvärv.

Författare

Tor Fardell Gustav Ekelius

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..