Sök:

Varför kan vi inte jobba tillsammans?

ämnesintegrering inom hem- och konsumentkunskap

Denna uppsats visar att ba?de svenska och danska la?rarstudenter utan erfarenhet av isla?ndska har sa? pass mycket fo?rkunskaper med sig fra?n sitt eget modersma?l, att de kan fo?rsta? det va?sentliga av inneha?llet i enklare isla?ndska texter som simultant presenteras i skrift och ljud. Texterna som anva?ndes vid denna grannspra?ksunderso?kning var dels ett avsnitt ur barnboken Hodja og to?frateppið och dels en artikel ur den isla?ndska morgontidningen Morgunblaðið. Informanterna fick svara pa? fra?gor om inneha?llet. Det visade sig att tidningstexten fo?rstods ba?ttre a?n barnbokstexten, av sa?va?l svenskar som av danskar. Na?r det ga?llde barnbokstexten fanns markanta skillnader mellan svenskars och danskars resultat. Totalt sett hade svenskarna na?got ba?ttre resultat pa? underso?kningen, detta trots att svenskarna uppgav att de i skolan mottagit betydligt mindre ma?ngd grannspra?ksundervisning a?n danskarna. Men detta kan ha att go?ra med att underso?kningens ringa omfattning.

Författare

Anna-Lotta Norberg Ylva Hansson

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..