Sök:

Varför export?

En kvalitativ studie om norrländska företags väg genom pre-export processen

Studien är skriven på uppdrag av Kubera konsult, som är ett konsult företag specialiserade på att hjälpa mindre och medelstora företag i Norrland att börja exportera.De senaste åren har export och import ökat i snabb takt och handeln i Sverige består idag av två tredjedelar av Sveriges bruttonationalprodukt. Trots de senare årens utbredning av den globala marknaden samt en allt mer utökad forskning inom internationalisering så finns det ännu väldigt lite fakta och studier om vad som påverkar vissa företag att börja exportera, medan andra med till synes samma förutsättningar väljer att avböja.Studiens syfte är att utvinna en ökad förståelse i vilka faktorer i pre-exportprocessen som påverkar att små och medelstora företag i Norrland slutligen väljer att exportera eller inte, samt vidare hur dessa påverkar företagets väg genom pre-export processen. Vårt mål med denna forskning är att den ska vara till kunskap åt norrlänska företag och organisationer inriktade på att utöka exportverksamheter inom olika områden.Vi har valt att applicera teorier kring områdena företaget, beslutsfattaren och stimuli. Där vi utifrån dessa delar jämför och granskar fyra företag som undersökt/undersöker möjligheten med export samt fem företag som aktivt bedriver export. Samtliga forskningsobjekt i studien är små och medelstora företag, grundade och stationerade i Norrland. Studien är till stora drag utformad utifrån en deduktiv ansats, där vi använt oss utav av en kvalitativ forskningsstrategi med semi-strukturerade intervjuer.Resultatet i denna forskning tyder på att både företaget, beslutfattaren och stimuli såväl gemensamt som var en för sig, har en påverkan på om ett företag väljer att exportera eller inte. Inom företaget är det främst målsättning, nationella expansioner samt lokalisering som påverkar företaget i deras pre-export. Studien visar även att beslutsfattarens psykologiska faktorer har en större betydelse än de icke-psykologiska faktorerna vid en eventuell export. När det kommer till stimuli har vi främst sett skillnader om den initierande stimuleringen kommer externt eller internt. Då det från studiens resultat kan tolkas att företag som till en början blir stimulerade från uppmärksamhetsframkallande faktorer inifrån företaget, vanligtvis anammar aggressivare pre-export strategier och därigenom fullbordar sin pre-export process snabbare.

Författare

Erik Jacobsson Jerker Granqvist

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Handelshögskolan vid Umeå universitet

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..