Sök:

Värdet för företag i YouTube annonsers fem första sekunder

YouTube är en videodelande kanal med över en miljard unika besökare. Genom YouTube kan företag nå ut till en stor del av befolkningen då företagen kan marknadsföra sig genom annonser som visas innan en vald video startar. För användaren finns möjligheten att välja bort 75 % av alla annonser efter fem sekunder och direkt komma vidare till den valda videon.Syftet med denna studie var att undersöka om det existerar ett värde för företag i de första fem sekunder som en annons visas på YouTube, innan möjligheten att hoppa över annonsen uppkommer. För att undersöka detta genomfördes först en förstudie på 20 studenter på Luleå tekniska universitet för att ta reda på om majoriteten väljer att hoppa över annonser på YouTube när möjligheten ges. Detta då syftet med studien inte är relevant om en för liten andel väljer att hoppa över YouTube annonser efter fem sekunder. Då studien visade att majoriteten väljer att hoppa över annonser när tillfälle till detta ges, gjordes ett experiment på 65 studenter, där tolv stycken bestod av utbytesstudenter och resterande 53 bestod av svenska studenter. Experimentet gjordes för att ta reda på om det existerar ett värde för företag att marknadsföra information samt varumärke under annonsens fem första sekunder, och utfördes genom att undersöka påverkan av igenkänningsfaktorer.Studien visade att företag med en låg igenkännelsegrad och som vill marknadsföra information, finner värdet i att ge ut information gällande produkt/produkter under YouTube annonsens fem första sekunder. Företag med en hög igenkännelsegrad bör utforma sin annons utifrån logisk marknadsföring och ej utifrån handling vilket annars upptar tittarens fokus.Studien visade även att företag som eftersträvar igenkänning av varumärke bör ha en hög grad av igenkänningsfaktorer i sin annons vilket resulterar i en hög återkoppling av varumärket.

Författare

Alex De Vasconcelos Batalha Johanna Holmberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..