Sök:

Va?rdeskapande pa? varuma?rkescommunities

Fo?retagsna?rvarons pa?verkan pa? konsumenternas va?rdeskapande


Modern teori kring marknadsfo?ring har skiftat fokus fra?n en varudominerande logik gentemot en tja?nstedominerande da?r va?rdeskapande, och mer specifikt samskapandet av va?rde mellan producent och konsument a?r centrala byggstenar. Tidigare studier har presenterat praktiker som anva?ndare i varuma?rkescommunities anva?nder fo?r att skapa va?rde, ofta pa? fanbaserade communities da?r anva?ndarna a?r beundrare av ett specifikt varuma?rke. Denna uppsats syftar till att utro?na hur va?rdeskapandet fo?r konsumenten skapas pa? de internetbaserade communities da?r ba?de konsument och producent na?rvarar, och avviker da?rfo?r ifra?n rent fanbaserade och konsumentstyrda communities. Uppsatsens resultat ha?rstammar ifra?n en empirisk underso?kning som delvis besta?r av observation utav hundratals foruminla?gg postade pa? The Spotify Community, ett community drivet av Spotify, det digitalt streamande musikfo?retaget. Uto?ver det har tva? frekventa anva?ndare av forumet intervjuats fo?r att erha?lla personliga a?sikter kring communityt och va?rdeskapandet. Det empiriska resultatet mynnar ut i att det generellt visade sig att konsumenter anser sig delaktiga i va?rdeskapandet, och fo?retagets na?rvaro genererar en trygghet hos konsumenterna att fa? svar pa? o?nskema?l, problem och dylikt. Vidare resulterade empirin i att de va?rdeskapande praktiker som underso?kts utvecklar en na?got annorlunda fysiologi na?r fo?retaget a?r en akto?r i communityt.

Författare

Patrik Hindefelt Philip Ytterberg

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..