Sök:

Värdeskapande i e-handel - en studie av tre svenska e-handelsföretag


Genom att studera tre svenska framgångsrika e-handelsföretag ämnar vi testa teorier om värdeskapande i e-handel och undersöka de faktorer och deras dimensioner vilka uppges skapa värde för e-handelsföretag. Vi har för avsikt att identifiera vilka faktorer och dimensioner som återfinns i de tre fallföretagens verksamhet och undersöka huruvida det finns anledning att ifrågasätta teoriernas aktualitet. En kvalitativ metod har tillämpats. Undersökningen grundar sig på en fallstudie som inkluderar tre fallföretag, där intervjuer samt undersökningar av hemsidor har gjorts. Det teoretiska ramverket utgår från Amit & Zott (2001) och Bakos & Treacy (1986) teorier om värdeskapande i e-handel; affärsmodellens effektivitet och företagens inlåsningseffekter. Även flera andra författares teorier om faktorer som skapar värde i e-handel, vilka kan kategoriseras in under ovanstående, har använts. Det empiriska underlaget grundas på intervjuer med anställda på de undersökta företagen samt på data och information som undersökningen på företagens hemsidor inbringade. Många av de studerade teorierna utvecklades för att förstå värdeskapande i jämförelse mellan e-handelsföretag och traditionella företag. Vi anser att dessa teorier bör ifrågasättas, då de inte förklarar vad som skapar värde i just e-handel.

Författare

Mattias Markström Malin Mölstad

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..