Sök:

Värdering till verkligt värde? - Redovisningsproblematiken efter införandet av IAS 39


Syfte: Att identifiera de problem och/eller svårigheter som uppstått efter införandet av IAS 39 och dess krav på att finansiella instrument ska värderas till verkligt värde. Metod: Uppsatsen har genomförts med hjälpa av en induktiv metod. Primärdata har samlats in genom kvalitativa intervjuer. Sekundärdata består av facklitteratur och vetenskapliga artiklar. Teoretiska perspektiv: Teorin om det institutionella tänkandet har använts samt Streek & Schmitters modell. Empiri: På grund av införandet av IAS 39 har det uppkommit värderingsproblem inom redovisningen. Hur har implementeringen påverkat företagen? Resultat: Det finns en problematik kring värdering till verkligt värde av finansiella instrument. Dessa har identifierats med hjälp av empirin, många var väntade enligt kartläggningen av den offentliga debatten.

Författare

Karin Kristersson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..