Sök:

Värdegrunden "elevers lika värde"

I vår studie har vi velat se hur pedagoger beskriver sitt arbete kring "elevers lika värde" samt hur de definierar begreppet. Syftet är att ta del av pedagogers syn på elevers lika värde samt deras dagliga arbete med detta. Vi vill även beröra problemet kränkning i skolan. Vi har valt att använda oss av kvalitativa intervjuer med pedagoger som är verksamma från förskola till gymnasiet. Studien har visat att det krävs ett medvetet förhållningssätt av pedagogen för att eleverna ska känna att de har ett lika värde. Det finns ett varierat arbetssätt för att gestalta denna del av värdegrunden, både med hjälp av fiktiva och vardagliga händelser. Många av våra informanter anser att tidsbrist är en faktor som påverkar arbetet med "elevers lika värde" negativt. Resultatet visar också att kollegialitet kan ses som ett problem i värdegrundsarbetet. Det finns tillfällen då kollegan istället borde ha agerat för eleven, men av någon anledning tiger de om situationer till förmån för kollegan

Författare

Minna Gustavsson Annika Larsson Kajsa Aloandersson

Lärosäte och institution

Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..