Sök:

Värdegrund i livskunskap

Genom denna studie vill jag belysa pedagogernas roll i konflikthantering och barns känslor.Syftet med mitt examensarbete är att undersöka barns känslor vid konflikthantering ochpedagogernas strategier kring konflikter och konflikthantering. Studiens metod är kvalitativmed en hermeneutisk forskningstradition. Studien utgår från observationer och intervjuer medbarn och pedagoger. Resultatet av intervjuer och observationer kopplas därefter till litteraturoch tidigare forskning. Resultatet visar att barn och pedagoger har både viljan och kunskapenatt sträva efter konstruktiv konflikthantering men att hanteringen ofta blir destruktiv.Resultatet visar hur svårt det är för pedagogerna att finna tiden för att stanna upp och tänkaefter och att de upplevde detta som ett problem. Pedagogerna arbetar med stora barngrupperoch upplever att konflikterna ibland blir övermäktiga vilket resulterar i att de måste handlaförst och reflektera efteråt. Under samtalen med pedagogerna framkom tydlig deras tankaroch kompetenser i konflikthantering och barnsyn. Då konflikthantering är en stor del i barnsidentitetsskapande och utveckling är det viktigt att detta inte hamnar åt sidan. Utöverbarngruppen har pedagogerna mycket administrativa uppgifter samt aktiviteter utanförbarngruppen. Barnen i intervjuerna visar att de är beroende av en närvarande vuxen men ikonflikthanteringen upplever de ibland att pedagogerna blir för arga.

Författare

Jenny Jonesjö

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..