Sök:

Varde ljud

en undersökning av studerandes musikskapande


Syftet med denna fallstudie var att undersöka studerandes musikskapande. Deras beskrivningar relaterades till den kompositoriska processen. Ett delsyfte var att studera skillnader i detta avseende mellan studerande med olika musikbakgrund. Deltagarna gick en fristående kurs i musikskapande där de komponerade och framförde musik. Med utgångspunkt i löst strukturerade intervjuer, processprotokoll samt inspelade kompositioner sökte jag förståelse för den kompositoriska processen och förutsättningarna för den. Under intervjuerna användes en variant av "stimulated recall" och tolkningen av materialet gjordes med en hermeneutisk tolkningsmodell. Resultatet visade att tidigare formellt och informellt lärande hade stor betydelse för processen och de färdiga kompositionerna. Frihet att arbeta på egna villkor och det faktum att den komponerade musiken spelades och mötte en publik var viktiga förutsättningar för de studerandes musikskapande. Tidigare musikaliska erfarenheter och musikpreferenser, där sound var en viktig faktor, formade målen för arbetet.

Författare

Tommy Strandberg

Lärosäte och institution

Luleå/Musikhögskolan

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..