Vårdande undervisning
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health sciencePatientundervisningUpplevelserKronisk sjukdomOmvårdnadDiabetes mellitus
Bakgrund: Vid livslång sjukdom ställs den sjuke inför kravet att förändra sitt
levnadssätt för att kunna leva ett så bra liv som möjligt med sjukdomen.
Patienten måste lära sig klara av den egenvård som sjukdomen kräver. För att
patienten skall lära sig och sköta sin egen behandling helt eller delvis blir
undervisning ett viktigt inslag. Vid patientundervisning ska patienten uppnå
anpassning och handlingskraft, d v s skall lära sig nya sätt att klara av och
anpassa sig till dem ändrade levnadsförhållanden och behöver då få ny kunskap
och nya färdigheter. Vårdarens uppgift är att göra det möjligt och underlätta
lärandet samt att hjälpa patienten att åter bli självständig. Syfte: Syftet med
studien är att belysa patienters upplevelser av undervisningens betydelse för
egenvård i samband med livslånga sjukdomstillstånd. Metod: Metoden som använts
var en litteraturstudie med kvalitativ ansats och baserades på sju
vetenskapliga artiklar. Analysmodellen inspirerades av Graneheim & Lundman
(2004) latenta innehållsanalys. Resultat: Resultatet visade att patienterna
ville vara delaktiga och bli sedda och hörda som enskilda individer i
undervisningen. Det ansågs vara mycket viktigt att undervisaren hade ett bra
förhållningssätt gentemot patienten. Undervisningen skulle bygga på
patienternas individuella behov och informationen skulle uppdateras
kontinuerligt. Patienterna ville få så mycket information och kunskap som
möjligt for att kunna lära sig sköta sin egenvård och fatta egna beslut for att
uppnå självständighet. Diskussion: För att en patient med livslång sjukdom ska
kunna lära sig något så krävs det att det finns tillgång till information och
kunskap, samt en undervisare som kan göra det möjligt for patienten att lära
sig. Undervisarens förhållningssätt är av stor betydelse for att patienten ska
känna sig delaktig i den vårdande undervisningen. Slutsats: Undervisningen ska
utgå ifrån patientens individuella behov och anpassas efter patientens uppsatta
mål. Målet är att patienten skall kunna ta självständiga beslut kring sin
egenvård och bli sin egen vårdare.