Sök:

Vår personliga utveckling av kulturell kompetens efter fem veckors volontärarbete som fysioterapistudenter i Botswana

En autoetnografisk studie


Kulturella skillnader är vanliga och har alltid funnits. Inom hälso- och sjukvård märks detta allt mer och det kan dagligen uppstå problem på grund av kulturella olikheter. Kulturell kompetens innebär att ha en förståelse för andra kulturer och är en förmåga som kräver tid och arbete för att uppnå. Syftet med studien var att utforska utvecklingen av vår egen kulturella kompetens efter fem veckors volontärarbete som fysioterapistudenter i Botswana. En autoetnografi där dagboksanteckningar efter en volontärperiod i Botswana analyserats. Analysen har delvis skett genom en innehållsanalys och delvis genom en reflektionsanalys utifrån Black och Purnells modell för utveckling av kulturell kompetens. Efter analys av dagböckerna kom vi fram till tre huvudkategorier skapade av subkategorier. Huvudkategorierna är (1) Att vara student med en fysioterapeuts ansvar, (2) Att möta en ny kultur genom fysioterapi och slutligen (3) Att förhålla sig till ett annat tidsperspektiv. Den främsta utvecklingen av kulturell kompetens har skett med hjälp av självreflektioner under arbetet med studien och inte på plats i Botswana. Det har skapats en medvetenhet om den egna etnocentrismen som minskar förekomsten av kulturella konflikter i vardagen. Det bästa sättet att förstå sina egna och andras kulturella normer är att skapa sig en egen uppfattning på plats.

Författare

Hanna Johansson Johanna Löpare

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..