Sök:

Valfrihet i tjänstesammanhang

en studie av Ryanair och dess resenärer

Ryanair är ett av de största europeiska flygbolagen och genomsyras av en tydlig kostnadsmedvetenhet för att kunna erbjuda sina kunder flygresor till lägsta möjliga pris. Vi ville undersöka vilken inverkan detta förhållningssätt hade på kundbeteendet och huruvida kunderna påverkades av de valmöjligheter de har under bokningsprocessen. Vi ville även undersöka hur resenärerna upplevde tjänstekvaliteten hos företaget. För att undersöka detta har vi gjort en kvantitativ studie bland Ryanairs resenärer på Skavsta flygplats i Nyköping.Till grund för våra empiriska resultat har vi utgått från bokningssystemet och använt den som bas för utformningen av enkäten, för att kunna svara på vårt syfte och våra frågeställningar.I slutsatsen har vi kunnat konstatera att Ryanairs resenärer försöker att undvika extraavgifter och att en del kundgrupper är mer medvetna än andra och gör fler ansträngningar för att kunna resa billigt. Vi fann stöd för att det viktigaste var att flyget landade i tid vilket påvisar att Ryanair erbjuder sina kunder god tjänstekvalitet.

Författare

Dimitri Dedkov Catrin Davidson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Företagsekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..