Sök:

Väl rustade för engelska i skolan? ? en enkätundersökning bland lärare och lärarstuderande för yngre elever

Engelskan är ett dominerande världsspråk och ett av tre kärnämnen i grundskolan där betyget godkänt krävs för vidare studier. Lärare för yngre elever måste vara beredda att ta ansvar för starten i engelska, men i lärarutbildningen antingen saknas obligatorisk engelskutbildning eller så omfattar den några veckors studier. Detta arbete handlar om lärares och lärarstuderandes syn på sin beredskap att undervisa yngre elever i engelska. Den baseras på enkätfrågor till lärare och lärarstuderande och visar att få lärarstuderande väljer engelska som specialisering. Vidare undersöks attitydskillnader till engelskundervisning i skolan mellan lärare och lärarstuderande, med respektive utan utbildning i engelska. De skillnader som framkommit finns mest mellan lärare och lärarstuderande. En rör engelska som är ett populärt undervisningsämne hos majoriteten lärare, medan många lärarstuderande inte gärna vill undervisa i engelska. Kunskaper om barns språkinlärning är en viktig del av lärarens beredskap att undervisa yngre elever i engelska. Lärare och lärarstuderande vittnar om att de anser sig ha goda kunskaper i engelska språket, men inte om hur elever lär sig detta främmande språk. Detta torde kunna påverka kvaliteten på engelskundervisningen för de yngre eleverna.

Författare

Cecilia Frostensson Andersen Anna Marcusson

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Enheten för lärarutbildning

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..