Sök:

Vägledningssamtalet och individens motivation till karriärförändring


Syftet är att undersöka på vilket sätt vägledningssamtalet bidrar till individens motivation till förändrad karriärinriktning. Utifrån syftet har följande frågeställning formulerats: Vad är det i vägledningssamtalet som bidrar till individens motivation till förändrad karriärinriktning? För att få svar på frågan har kvalitativ metod använts i form av interjuver med totalt tre respondenter. För att analysera resultatet har SCCT - Social Cognitive Career Theory samt Maslows behovspyramid använts. Resultatet visade att för samtliga intervjupersoner var det flera faktorer som bidrog till deras motivation till att förändra karriärinriktningen. Påverkan av tron på den egna förmågan, diskussioner kring mål samt information kring olika yrkesalternativ var de faktorer som hade störst inverkan. Dessutom upplevde intervjupersonerna att även studie- och yrkesvägledarens bemötande och förståelse av intervjupersonens situation i inledningen av vägledningssamtalet bidrog till deras motivation till att förändra sin karriärinriktning.

Författare

Josefin Larsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..