Sök:

Vägledarens paradoxala roll


Fo?r cirka ett a?r sedan satt vi pa? samma plats som idag. Vid den tidpunkten skrev vi va?r b-uppsats, Irrationella yrkesval, finns det? En uppsats om na?r studie- och yrkesva?gledare anser att en so?kande va?ljer ett irrationellt yrkesval. Den uppsatsen inspirerade oss till det arbete du la?ser nu. Vi ville underso?ka fler situationer da?r va?gledarens fo?rha?llningssa?tt inte a?r sja?lvklara. Va?rt arbete syftar da?rfo?r att underso?ka hur studie- och yrkesva?gledare pa? gymnasieskolan sja?lva upplever sitt bemo?tande av elever som utfo?rt kriminella handlingar. Fo?rsta delen i arbetet behandlar tidigare forskning som bero?r ungdomskriminalitet. Bemo?tandet av kriminella ungdomar fra?n polis, skola och ur ett va?gledaretiskt perspektiv. Vi ser a?ven na?rmare pa? vilka grupper i samha?llet som ligger i riskzonen fo?r att bega? kriminella handlingar och hur kriminella ungdomars framtid ser ut. Teorierna som anva?nds fo?r att fo?rklara det resultat som framkom i arbetet besta?r av Foucaults teori om makt, Goffmans teori om stigmatisering och Ha?gg & Kuoppas samtalsmodell fo?r studie- och yrkesva?gledare. Studien genomfo?rdes genom sex kvalitativa intervjuer med studie- och yrkesva?gledare som arbetar i gymnasieskolan. Resultatet presenteras i form av en analys. I analysen av resultatet framtra?der flera tra?dar som pa?visar paradoxer som kan finnas i ett va?gledningssamtal med en elev som bega?tt kriminella handlingar. Vi har fo?rso?kt att a?ska?dliggo?ra dessa genom att lyfta upp problemen till ytan och i visa fall fo?reslagit hur vi anser va?gledarna kan agera ista?llet.

Författare

Louise Viberg Viktor Karlsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Kultur och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..