Sök:

Vägledararbete - En studie om hur studie-och yrkesvägledare upplever sitt eget arbete


Människor kommer i kontakt med vägledare vid olika tillfällen i livet, när de vill eller tänkt genomföra en förändring. Min nyfikenhet gav upphov till hur vägledare själva ser på hur de arbetar och om det finns likheter och skillnader inom den. Syftet med examenarbetet är att studera vägledare från olika verksamhetsområden och deras upplevelser av sitt arbete. Som undersökningsmetod används kvalitativ metod, där fem vägledare inom olika verksamheter intervjuats. För att analysera studiens empiriska material har begreppen habitus, handlingshorisont, brytpunkt, self-efficacy och personlighetstyper använts. Resultatet och analysen av intervjuerna visar att vägledarna arbetar i första hand mot individen och att de anser att anpassning till individen är viktig vid utförandet. Att de anser detta beror i första hand på att de vägleder utifrån den sökandes behov. De vägledare som intervjuats ansåg att både situationen och individen är viktig för att kunna genomföra vägledningen.

Författare

Caroline Karlsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärande och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..