Sök:

Vägledande samspel. En studie av ett förbättringsarbete i förskolan


SyfteStudiens syfte är att studera hur ICDP (International Child Development Programme), på svenska kallat Vägledande samspel, har initierats, implementerats och om det institutionaliserats i förskolan i en mindre svensk kommun. ICDP - Vägledande samspel är ett program som avser utveckla samspelet mellan barn och vuxna. Programmet har genomförts som ett förbättringsarbete och studien avser särskilt undersöka vilka konsekvenser det fått för barn i behov av särskilt stöd. TeoriStudien utgår från ett systemteoretiskt och utvecklingsekologiskt perspektiv i vilket förändrade insatser för barn i behov av särskilt stöd utgjorde den yttersta beståndsdelen i förbättringsarbetets genomslag. Operativt användes en begreppsapparat kring skolutveckling som belyser hur förbättringsarbetet initierats, implementerats och institutionaliserats.MetodSom metod har kvalitativa intervjuer använts. Urvalet har gjorts utifrån studiens syfte och innefattar intervjuer med förvaltningschef, enhetschef, specialpedagog och två arbetslag. ResultatResultatet visar att initieringen skedde på ledningsnivå och att det råder delade meningar om huruvida förbättringsarbetet institutionaliserats eller inte. Insatserna för barn i behov av särskilt stöd har påverkats positivt då ledning, specialpedagog och pedagoger fått ett gemensamt språk.

Författare

Paula Danielsson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..