Vägen till jag-styrka går genom skönlitteratur
ett försök
att genom forumspel, värderingsövningar, konkretiseringar
och litteratursamtal utveckla individ och grupp
Syftet med vårt utvecklande arbete var att undersöka om det genom skönlitteraturbearbetning gick att lyfta fram värderingar och stärka varje enskild elevs jag-styrka så att denne vågar uttrycka och stå för sina åsikter samt stoppa kränkningar. Därigenom avsåg vi i förlängningen även att förbättra hela gruppens sammanhållning. Arbetet genomfördes under slutpraktiken i en årskurs 5. Stöd för vårt utvecklingsarbete fann vi i skolans styrdokument, Skolverkets fördjupande studie om värdegrunden, Värdegrundscentrums undersökning om värdegrundsarbetet och Molloys avhandling kring arbetet med skönlitteratur. Mätningen av resultatet skedde genom inledande och avslutande enkäter och intervjuer med fyra elever samt klassläraren. Resultatet visade att det inte hade skett någon utveckling när det gäller klassens sammanhållning, men däremot kunde en höjning av elevernas jag-styrka upptäckas i ett hänseende där de har fått verktyg för att stoppa kränkningar. För att få tillstånd ett mer tillfredsställande resultat skulle arbetet ha utförts under en längre period än sju veckor.