Sök:

Vägar i underjordsgruvor


Väldimensionerade och underhållna vägar är en viktig del för en effektiv gruvbrytning eftersom det leder till en hög kapacitet gällande transporter av berg och gråberg. De laster som belastar överbyggnaden är ofta högre de som trafikerar allmänna vägar. De höga lasterna i kombination med den speciella miljön, med brant lutning, problem med inläckage av vatten och en fast undergrund i form av berg leder till att vägbyggnation under jord är en storutmaning.De i det här examensarbetet utförda fallstudierna gav en bild att en bidragande faktor av slitaget av vägar i underjordsgruvor är otillräcklig dränering. Vattnet orsakar skador i form av potthål när det tillåts droppa på körbanan och medför en borttransport av finkornigt material. Bristen på finare partiklar orsakar följdskador i form av spårbildning och en ökad mängd löst grus på vägbanan. Ökat portyck medför minskad skjuvhållfasthet och därmed försämradbärighet.Det finns olika metoder för att förbättra vägens motståndskraft mot nötning. Ett alternativ är att cementstabilisera särskilt utsatta delar av vägnätet. Stabiliseringen kan därigenom sättas in som en punkåtgärd för till exempel vissa kurvor i rampen där det är problem med skador. Åtgärder som stabilisering med flygaska och användning av geonät kan också bidra till en förbättrad stabilitet men de alternativen bör testas innan de implementeras fullskaligt.För att studera effekten av överbyggnadens lagertjocklek och styvheten hos de olika lagren skapades ett antal modeller i Sigma/W. Genom att anta ett däcktryck för transportfordonen på 800 kPa modellerades den vertikala spänningen och töjningen för de olika fallen. Eftersom inga mätningar har skett av de aktuella förhållandena vid någon gruva så utfördes analyserna generellt. Resultatet från analyserna överensstämmer med den beskrivna teorin. Genom att placera det styvaste lagret högst upp i överbyggnaden så tas spänning och töjning omhand på ett effektivare sätt. Desto tjockare ett lager är desto mindre töjning fås i de underliggande lagren. Eftersom överbyggnadstjockleken är begränsad av den fria höjden i underjordsgruvor så kan inte överbyggnaden bli hur djup som helst. Det medför att olika typer av stabiliseringsåtgärder kan vara ett alternativ för att öka stabiliteten utan att ökad lagertjocklek krävs.Bristfälligt skick på överbyggnaden leder till ökade underhållskostnader förtransportfordonen. Genom att utföra en analys av antagna förhållanden visade det sig att genom att förbättra vägarnas jämnhet med 40 % kan underhålls- och däckkostnaden för lastbilarna minska med 30 %.

Författare

Lisa Nordmark

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen fo?r samha?llsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..