Sök:

Vad vet 13-åringar om hållbar utveckling?

en intervjustudie av elever i årskurs 6


Titel:Vad vet 13-åringar om hållbar utveckling, en intervjustudie med elever i årskurssex.Hållbar utveckling (HUT) innefattar de sociala-, ekologiska- och ekonomiska dimensionerna,vilket har gjort att hela samhället i dag berörs av hållbarhetsfrågor. Forskningen pekar på viktenav att ge kommande generationer möjligheter att möta hållbarhetsfrågorna på ett effektivt sätt.Syftet med den här studien är att undersöka vad trettonåringar vet om hållbar utveckling. Viintervjuade 22 elever i tre olika skolor varav en skola har fått utnämningen en skola för HUT.Vi delade in vårt material från våra intervjuer i tre kategorier av uppfattningar. En av kategoriernahar fått rubriken att bevara jorden som den är för kommande generationer. En annan kategorihar rubricerats, konkreta miljöfrågor. Den tredje kategorin har fått rubriken sociala dimensioner.Undersökningen visar att trettonåringars uppfattningar skiljer sig åt om vad de vet om HUT. Endel av eleverna ser kopplingen mellan HUT och miljön. Andra tänker långsiktigt och menar attvi måste tänka på kommande generationer när det gäller våra naturtillgångar medan en annangrupp av elever tänker på hur andra människor har det i andra delar av världen. Den största påverkanseffektenpå de här eleverna tycks föräldrarna ha haft. De uttrycker att skolan inte i såhög grad påverkat dem i deras förhållningssätt till HUT.Genom vår undersökning kan vi dra slutsatser om att frågorna om HUT bör få en framskjutenroll i skolan. Detta för att eleverna skall förstå vikten av de egna handlingarna och att de spelaren stor roll för kommande generationer.

Författare

Lars Öster Kjell Andersson

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/Hållbar utveckling & naturvetenskapens didaktik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..