Vad personer i behov av vård upplever som tröst
Personer som lider är i behov av tröst. I denna studie definierades tröst som handlingar vilka tillfredsställer ett behov, förebygger/lindrar obehag och lidande, hjälper människor till en positiv syn på livet i svåra situationer, inger hopp och uppmuntran. Att ha kunskap om tröst är viktigt för att inte riskera att öka ett befintligt lidande. Syftet med litteraturstudien var att beskriva vad personer i behov av vård upplever som tröst. Litteratursökningen resulterade i sju kvalitativa vetenskapliga artiklar som analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Det medförde fyra kategorier: att bli vänligt bemött och bekräftad; att acceptera sjukdomen och finna tröst inom sig själv; att få information och kunna prata med någon som lyssnar; att få stöd från anhöriga och andra personer i liknande situation. Tröst är en individuell upplevelse och existerar i relation med andra människor. Sjuksköterskor kan exempelvis lyssna aktivt vilket inger en upplevelse att bli sedd, hörd och bekräftad och därigenom tröstad.