Sök:

Vad påverkar marknadsvärdet på en elitidrottsklubb?

en fallstudie av Manchester United


En börsnoterad elitidrottsklubb utför både sportsliga och finansiella prestationer. Men vad är det egentligen som påverkar marknadsvärdet för den börsnoterade elitidrottsklubben? Har de enskilda sportsliga prestationerna någon betydelse för klubbens marknadsvärde eller är det andra faktorer som styr, som till exempel informationsflödet av större viktiga händelser, eller är marknadsvärdet helt baserat på de finansiella prestationerna? Denna studie syftar till att bringa klarhet i dessa frågeställningar och analysera sambandet mellan: ? De finansiella prestationerna och marknadsvärdet på klubben. ? De sportsliga resultaten och marknadsvärdet på klubben. ? Större informationshändelser (både sportsliga och finansiella) och marknadsvärdet på klubben. ? Förväntade sportsliga resultat och marknadsvärdet på klubben. Kortfattat bygger analysen av sambandet mellan de sportsliga prestationerna och marknadsvärdet på att bedöma de sportsliga prestationerna och korrelera dessa mot klubbens marknadsvärde. På liknande sätt analyseras de finansiella prestationerna i förhållande till marknadsvärdet. Analysen av de större informationshändelsernas påverkan på marknadsvärdet bygger mer på en analys av specifika händelsers påverkan på marknadsvärdet. Studien visar på att det finns en tydlig koppling mellan de sportsliga resultaten och marknadsvärdet. Det framkom även att det verkar som om förväntade sportsliga resultat redan är inräknade i marknadsvärdet, dock endast under den tidiga delen av säsongen. Att förväntade resultat avspeglas i marknadsvärdet stämmer väl överens med teorier om att marknaden är effektiv på halvstark form, det vill säga marknadsvärdet speglar all publikt tillgänglig information. Studien hittade endast relativt osäkra samband mellan de finansiella prestationerna och marknadsvärdet. Vidare antyder studien att kopplingen mellan de sportsliga resultaten och marknadsvärdet är både säkrare och starkare än kopplingen mellan finansiella prestationerna och marknadsvärdet. När det gäller de större informationshändelsernas påverkan på marknadsvärdet är sambandet inte helt uppenbart, men det mesta talar för att det finns ett visst samband. Det är däremot väldigt svårt att utifrån denna studie dra några generella slutsatser om detta samband.

Författare

Jesper Hannu Joakim Wennlo

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..