Sök:

Vad lär vi oss när vi grupparbetar?

en studie om var
fokusen hamnar när elever arbetar i grupp


Syftet med denna undersökning var att studera var fokusen hamnar i ett grupparbete, är det i den sociala processen eller i den kunskapsmässiga lärandeprocessen? För att ta reda på detta gjorde vi en empirisk studie på två skolor i Luleå Kommun. Vi har samlat in data genom enkäter, observationer och intervjuer. Enkätundersökningen genomfördes med elever för att få reda på deras erfarenheter och åsikter om grupparbete som arbetsmetod. Intervjuerna genomfördes med fyra lärare för att få deras syn på arbetsmetoden. Dessutom valde vi att genomföra observationer på ett antal elevgrupper för att ytterligare studera vårt syfte. Resultatet visar att grupprocesserna tar tid från kunskapsinlärningen, men studien visar att detta inte behöver vara något negativt. Kunskaper om grupprocesser är ett lärande i sig som är viktigt för elevernas framtid.

Författare

Sara Löfquist Madeleine Norlund

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..