Vad kostar det att marknadsföra sig gratis?
MedieteknikMedia technologyFöretagsekonomiBusiness administration - marketingMarknadsföringSociala brusetSociala medierFacebookRelationsmarknadsföring
Med vår studie vill vi belysa de potentiella nackdelarna som finns med att
marknadsföra sig som företag via Facebook. I och med webb 2.0 och den sociala
revolutionen, där alla kan dela med sig av vad de vill när de vill, så ökar
mängden data så pass mycket att markandsförare måste lära sig hantera detta.
All data,
statusuppdateringar, flera typer av media samt länkningar har fått termen ?de
sociala bruset? tilldelat sig. Detta brus måste företagen lära sig att utnyttja
eller bryta igenom.
Via en komparativ analys kommer vi att ställa Pringles och Nestlés
kommunikationsstrategier mot varandra för att kunna urskilja likheter,
skillnader och vad vardera del resulterar i. Vi kommer att avgränsa oss till
Facebook som valt socialt media och utgå från de strukturella möjligheterna som
finns där; användare kan skriva
väldigt fritt, marknadsföraren bakom varumärket kan dela med sig av material i
flertalet olika utföranden för att anpassa sig till åskådaren samt platsen där
marknadsföraren och anhängaren kan konversera fritt - kommentarsfälten. Efter
en avslutad analys och summering kom vi fram till ett flertal nackdelar med
marknadsföring via Facebook. Många tar för givet att det är gratis, men detta
stämmer bara till viss del. Vill du ha ut ett bra resultat måste tid och energi
läggas på att föra en
bra kommunikation med anhängarna. Det finns även en chans att företagssidan
används för att sprida dålig PR av nätaktivister, samt att varumärket blir mer
mottagligt för kritik när det ?blottas? i och med mer personliga eller för
innehållsrika
statusuppdateringar.