Sök:

Vad kännetecknar framgångsrik affärsutveckling?

Hur Starbucks kan bidra till den förståelsen.

Denna studie syftar till att få en ökad förståelse för vad som kännetecknar affärsutvecklingen hos snabbt växande företag. Författarna närmar sig problemet genom att de använder Starbucks som fallstudie och analyserar företaget med hjälp av fyra olika teorier. Starbucks har under en kort tid vuxit relativt snabbt och företaget finns idag etablerad i 34 länder. De teorier som behandlas i uppsatsen bearbetar ämnet affärsutveckling. Varje teori fokuserar på olika aspekter av vad som kan leda till att ett företag växer och expanderar. Teorierna tillsammans ger en djupare helhetsbild av affärsutvecklingen hos snabbt växande företag. De olika teorierna är Igor Ansoffs Corporate Strategy, vilken behandlar olika strategier som ett företag kan tillämpa för att nå tillväxt. Normanns Skapande företagsledning lägger stor vikt vid hur ett företag ska behålla sitt revir, Prime Mover teorin ger en fördjupad kunskap i hur företag som går utanför det traditionella tänkandet lyckas behålla en marknadsledande plats. Funky Business är ett mer modernt synsätt på affärsutveckling som på ett omfattande sätt belyser hur dagens företag och samhälle interagerar. Undersökningen baseras på primär- och sekundärdata. Primärdatan är baserad på återberättade erfarenheter från en av uppsatsförfattarna, som tidigare haft en anställning i företaget. Sekundärdatan är hämtad från litteratur, artiklar och Internet. Författarna har använt sig av en hermeneutisk metod som har en kvalitativ ansats och är av induktiv art. Av det som framkommit av analysen har författarna utvecklat en ny modell för vilka faktorer som kan vara avgörande för att ett företag skall kunna expandera snabbt. Slutsatsen är att ett samspel av olika faktorer leder till utvecklingen hos snabbt växande företag. Dessa faktorer är en stark affärsidé, innovation, kapital, lokalisering och personal.

Författare

Neira Balic Åsa Odenbring

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..