Sök:

Vad innebär hälsa och att vara hälsosam?

En kvalitativ studie om a?tta gymnasieelevers uppfattningar om ha?lsa och att vara ha?lsosam samt hur media pa?verkar deras syn pa? ha?lsa och att vara ha?lsosam


Media a?r idag en stor del av va?rt samha?lle och har genom den teknologiska utvecklingen fa?tt en stor marknad och har kommit till att bli en stor del av va?r vardag. Hur vi pa?verkas av media och den sociala kontexten sker hela tiden, medvetet och omedvetet pa? olika sa?tt. Syftet i studien a?r att underso?ka gymnasielevers uppfattningar om hur media pa?verkar deras syn om ha?lsa och att vara ha?lsosam.Utifra?n en fenomenografisk ansats i metoden, som syftar till att hitta olika uppfattningar om ett fenomen, har eleverna i studien besvarat en skrivuppgift med o?ppna fra?gor da?r eleverna besvarat dessa med egna beskrivningar kring varje fra?ga. Resultatet visade pa? olika uppfattningar om ha?lsa och att vara ha?lsosam och hur dessa pa?verkats av media. Dessa presenteras fo?rst inom olika beskrivningskategorier om ha?lsa och att vara ha?lsosam; Ta hand om sin kropp, Utga? ifra?n sig sja?lv och En upplevd positiv ka?nsla och sedan inom tva? beskrivningskategorier om medias pa?verkan pa? deras syn pa? ha?lsa och att vara ha?lsosam som handlade om Fo?rva?ntningar av ideal och normer och Idealets motsta?nd. Fo?rva?ntningar av ideal och normer kopplades till elevernas uppfattningar om ha?lsa och ha?lsosam som handlade om att vara fysiskt aktiv, ha en bra kost och undvika vissa onyttiga produkter som exempelvis socker da?r det framgick en underliggande uppfattning om att vilja passa in i samha?llets ideal och normer inom omra?det ha?lsa. Idealets motsta?nd handlar om dem uppfattningar som fanns anga?ende kategorierna utga? ifra?n sig sja?lv och en upplevd positiv ha?lsa som handlade om att ha?lsa a?r na?got individuellt och att det a?r ett samspel mellan kropp och sja?l, inte hur vi ser ut. Na?got som visar sig handla om ett visst motsta?nd fra?n elevernas och deras uppfattningar anga?ende medias budskap och pa?verkan pa? deras syn av ha?lsa och att vara ha?lsosam. 

Författare

Susanne Nilsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..