Sök:

Vad har noter med rock att göra?

fyra lärares syn på
gehörsbaserad undervisning i ensemble


Syftet med denna uppsats var att undersöka lärares syn på gehörsbaserad undervisning i afroamerikanska musikstilar inom ramen för ensemble- undervisning på gymnasiets estetiska program. Vi använde kvalitativ forskningsintervju som datainsamlingsmetod. Fyra lärare från fyra olika gymnasieskolor i norra regionen av Sverige deltog i studien. Undersökningen genomfördes med ett fenomenologiskt perspektiv. Resultatet visade att de intervjuade lärarna till största delen var positivt inställda till gehörsbaserad undervisning. De framhöll främst det aktiva lyssnandet från elevernas sida som en klar fördel. Även förbättring av samspel och utveckling av det musikaliska minnet ansågs vara några av fördelarna med gehörsbaserad undervisning. Den främsta nackdelen lärarna kunde se var fjärmandet från musikteorin. De menade att teorin skulle bli för abstrakt för eleverna och att de riskerade att inte se kopplingen mellan det praktiska musicerandet och teorin.

Författare

Johan Engström Per-Arne Petersson

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..