Sök:

Vad har mindfulness och anknytningsmönster gemensamt?

En studie av emotionsreglering och decentrering som mediatorer i relationen mellan mindfulness och anknytningsmönster


Mindfulness, som ett akademiskt begrepp, har ökat i popularitet och betydelse på senaretid, och av intresse är, mer specifikt, det ökade stödet för dess samband med anknytningsteorisom har observerats. Detta motiverar djupare inblick i vad som beskriver och förklarar dettasamband ytterligare. Studien syftade till att undersöka förklaringar av sambandet mellananknytning och mindfulness. Medierande analyser inom området är få till antalet, dock hartidigare studier påvisat att emotionsreglering utverkar en medierande effekt mellananknytning och mindfulness. Litteraturen ger även anledning att undersöka ifall sambandetmellan anknytning och mindfulness är dubbelriktat. Således undersökte studien ävenmindfulness meta-mekanismen decentrering som medierande förklaring mellan mindfulnessoch anknytning. Totalt deltagarantal utgjordes av 53 kvinnor och 59 män som samtligabesvarade en standardiserad enkät, designad att mäta anknytning, mindfulness, emotionellreglering och decentrering. Resultatet bekräftar den medierande effekten av emotionsregleringmellan anknytning och mindfulness. Resultatet bekräftade även decentrerings medierande rolli sambandet mellan mindfulness och anknytning. Sammanfattningsvis understryksteoribildningens dubbelriktade förhållande samt diskussion av dess eventuella betydelse följerdärpå.

Författare

Dan Ohlsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..