Sök:

Vad gör skolan egentligen? - en kvalitativ studie av lärares upplevelser av en dold läroplan

Studien har en kvalitativ ansats och dess syfte är att studera studenters upplevda sexuella handlingsutrymme vid Växjö universitets Campus, med utgångspunkt i ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. Kvalitativa intervjuer med sju studenter vid Växjö universitet, som är boende på universitets Campusområde ligger till grund för en förståelse av det sexuella handlingsutrymmet. Våra forskningsfrågor kretsar kring huruvida det finns ett sexuellt handlingsutrymme specifikt för Campus och vilka möjligheter respektive hinder som inryms. Med hjälp av socialkonstruktionistiskt orienterade teorier vill vi försöka nå en förståelse. Begrepp som normer, makt, maktstrukturer, heteronormativitet, genusordningen, det romantiska kärlekskomplexet, handlingsteori, den plastiska sexualiteten och demokratiseringen av privatlivet behandlas i uppsatsen. Ambitionen är att få människor att reflektera över maktstrukturer och den förgivet tagna diskursen. Vår förhoppning är att studien på längre sikt ska kunna vidga det sexuella handlingsutrymmet, vari fler individer inkluderas. Slutsatserna är att det finns ett specifikt upplevt sexuellt handlingsutrymme på Campus, som kan ses som en egen kultur. Hinder vi fann i detta utrymme var heteronormen samt genusordningen. Empirin kunde visa en pågående upplösning av det romantiska kärlekskomplexet och närvarandet av den plastiska sexualiteten.

Författare

Mikael Andersson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..